janusz krupiński
Wzornictwo / design. Studium
idei
Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie,
Kraków, 1998
Spis treści:
Wstęp
1.
„Design” czy „wzornictwo”?
2.
Design a jego idea
3.
Od „disegno” do „design”
4.
Sztuka, technika, nauka... ?
-
Interdyscyplinarność?
-
Estetyka?
-
Sztuka użytkowa?
-
Sztuka stosowana?
-
Sztuka dekoracyjna?
-
Sztuka projektowania?
-
Sztuka projektowa?
5.
Dziedziny designu
6.
De-konstrukcja wzornictwa przemysłowego
-
Definicje ICSID
-
Krytyka pojęcia wzornictwa przemysłowego
-
Ekonomizacja wzornictwa
7.
Andrzeja Pawłowskiego koncepcje wzornictwa
-
Emancypacja wzornictwa
-
Kulturowe znaczenie wzornictwa
-
Punkt wyjścia projektu
-
Działanie a nie dzieło
-
„Twórczy odbiorca”. Tworzyć, czyli inicjować
-
„Struktura użytkowa” a nie wygląd
-
Przedmiot pośród „procesów i stosunków społecznych”.
8.
Wypisy z Pawłowskiego
-
Przemysł, produkcja, produkt
-
Projektowanie potrzeb, celów, wzorców działania, stosunków międzyludzkich...
-
Projektowanie wyglądu, projektowanie cech użytkowych.
-
Definicje wzornictwa
9.
Relacja człowiek-przedmiot (ludzie-przedmioty), własności antropiczne
10. Design humanistyczny, czyli czym jest przedmiot dla człowieka
-
Zasada wykładni humanistycznej, subiektyzacja
-
Design, czyli subiektywność obiektu (przedmiotu)
-
Przedmiot użytkowy?
-
Przedmiot jako przedmiot
-
Relacja antropiczna sensu stricto
-
Metarelacja antropiczna
-
Obraz przedmiotu, obraz człowieka
-
Dwa pojęcia obrazu
-
Design, czyli obrazowość przedmiotu
-
Światło przedmiotu. Przedmiot a kontekst
11. Wzornictwo a ergonomia
■
|