janusz krupiński

janusz krupiński

Wzornictwo / design. Studium idei

Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie,

Kraków, 1998

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści:

 

Wstęp

 

1. „Design” czy „wzornictwo”?

2. Design a jego idea

3. Od „disegno” do „design”

4. Sztuka, technika, nauka... ?

  1. Interdyscyplinarność?
  2. Estetyka?
  3. Sztuka użytkowa?
  4. Sztuka stosowana?
  5. Sztuka dekoracyjna?
  6. Sztuka projektowania?
  7. Sztuka projektowa?

5. Dziedziny designu

6. De-konstrukcja wzornictwa przemysłowego

  1. Definicje ICSID
  2. Krytyka pojęcia wzornictwa przemysłowego
  3. Ekonomizacja wzornictwa

7. Andrzeja Pawłowskiego koncepcje wzornictwa

  1. Emancypacja wzornictwa
  2. Kulturowe znaczenie wzornictwa
  3. Punkt wyjścia projektu
  4. Działanie a nie dzieło
  5. „Twórczy odbiorca”. Tworzyć, czyli inicjować
  6. „Struktura użytkowa” a nie wygląd
  7. Przedmiot pośród „procesów i stosunków społecznych”.

8. Wypisy z Pawłowskiego

  1. Przemysł, produkcja, produkt
  2. Projektowanie potrzeb, celów, wzorców działania, stosunków międzyludzkich...
  3. Projektowanie wyglądu, projektowanie cech użytkowych.
  4. Definicje wzornictwa

9.   Relacja człowiek-przedmiot (ludzie-przedmioty), własności antropiczne

10. Design humanistyczny, czyli czym jest przedmiot dla człowieka

  1. Zasada wykładni humanistycznej, subiektyzacja
  2. Design, czyli subiektywność obiektu (przedmiotu)
  3. Przedmiot użytkowy?
  4. Przedmiot jako przedmiot
  5. Relacja antropiczna sensu stricto
  6. Metarelacja antropiczna
  7. Obraz przedmiotu, obraz człowieka
  8. Dwa pojęcia obrazu
  9. Design, czyli obrazowość przedmiotu
  10. Światło przedmiotu. Przedmiot a kontekst

11. Wzornictwo a ergonomia