8

lektury 

 

 

8. Wypisy z Pawłowskiego

(fragment z Janusz Krupiński, Wzornictwo / design. Studium idei. ASP, Kraków, 1998)

 

            Nieomal wszystkie ocalałe teksty Andrzeja Pawłowskiego zawiera tom Inicjacje. Klimat dla przygotowania i wydania go pojawił się dopiero po przedwczesnej śmierci Profesora. Za swego życie Profesor wydał skromny, autorski wybór swych ważniejszych artykułów - wydał go iście „domowym sumptem” (jednostronne kserokopie maszynopisu w układzie książkowym, sklejane celem uzyskania dwustronnego „druku”, szyte, cięte ręcznie), wydał w liczbie kilku egzemplarzy. Jest rzeczą zdumiewającą, że musiał to robić sam i to w ten sposób – że przyszło mu żyć w tak „przyjaznym” otoczeniu.

Polskie środowisko projektantów wzornictwa nieomal obywa się bez myśli, bez dyskusji o swej dziedzinie, bez swych czasopism, bez wydawnictw o ambitniejszym poziomie... Klimat dla namysłu, pogłębionej refleksji, dla sporu ideowego jest żaden. Wypływają (a najczęściej przypływają) tylko hasła i okrzyki, mody i trendy – i one uchodzą za poglądy.

            Poniższe fragmenty dobieram i układam ze względu na dyskutowaną tu kwestię „Czym jest wzornictwo?”. Cytuję za Andrzej Pawłowski, Inicjacje. O sztuce, projektowaniu i kształceniu projektantów, opracowanie i wybór materiałów Janusz Krupiński, IWP Warszawa 1987, podaję także tytuł tekstu, z którego pochodzi dany fragment oraz rok jego publikacji lub powstania (jeśli tekst nie był publikowany).

 

  

 

A. Przemysł, produkcja, produkt

 

            Przemysł, według nich [zwolenników ekonomii liberalnej, która ulega złudzeniu, że „co jest dobre dla świata interesu jest dobre dla społeczeństwa”], jest po to, aby produkować, a nabywcy po to, aby kupować ... Tak jak kapitalizm obciążył wzornictwo dogmatem produkowania przedmiotów, tak plastyka obciążyła wzornictwo dogmatem formy, Wspólnym elementem obydwu dogmatów jest przedmiot, bez którego nie możemy sobie wyobrazić „designu”. ... Dążąc do oswobodzenia człowieka od ucisku przedmiotów-towarów, do „odprzedmiotowienia” przedmiotu, „teoretyczny design” krytykuje praktykę z pozycji modelu idealnej przyszłości.

            [I s. 27-28, Emancypacja kształtowania przemysłowego, 1972]

 

            Jeśli uznamy za główny cel projektowania zaspokojenie potrzeb społecznych, to może się okazać, że pewne potrzeby mogą być zaspokojone innymi sposobami aniżeli uruchomienie produkcji.

[I s. 20, O projektowaniu czyli przyszłości, 1968]

 

            Nietrafną, aczkolwiek stosunkowo najskuteczniej oddzielającą projektowanie [wzornictwo? - J.K.] od kompetencji innych zawodów, wydaje się także definicja Komisji Kształcenia ICSID, która mówi, że „...projektowanie form przemysłowych [wzornictwa przemysłowego] zasadniczo zajmuje się relacją pomiędzy produktami i systemami i użytkownikami”. Podejrzane w tej definicji wydaje się to, że istnienie produktów traktuje się jak dogmat.

[I s. 19, O projektowaniu czyli przyszłości, 1968]

 

            Czasem projektant decyduje i powinien decydować o wstrzymaniu produkcji.

[I s. 20, O projektowaniu czyli przyszłości, 1968]

 

            ...musimy produkować i możemy produkować z namysłem i pełną świadomością celu, że będziemy w stanie zrewidować właściwości i funkcje wyrobów przemysłowych.

[I s. 28, Emancypacja kształtowania przemysłowego, 1972]

 

            ...nasza działalność jest składową systemu, który nazwałem systemem przemysłowego optymalizowania rzeczywistości. Działalność poznawcza i praktyczna w dziedzinie kształtowania [wzornictwa -J.K.] przemysłowego jest uzależniona od działań tego systemu i działania te uzależnia.

[I s. 26; W systemie przemysłowego optymalizowania rzeczywistości, 1978]

 

 

B. Projektowanie celów, potrzeb, wzorców działania, stosunków międzyludzkich...

 

            ...projektowane obiekty są zaledwie środkiem do realizacji pewnych procesów [działań, aktywności], które ewentualnie awansują te obiekty do rangi kulturotwórczej.

[I s. 22; Wypowiedź na konferencji..., 1977]

 

            Projektanci powinni uznać, że projektowane przez nich urządzenia nie są celem samym w sobie. Tworzą jedynie elementy inicjujące skomplikowane procesy społeczne, których autorami są wszyscy biorący w nich udział...

[I s. 18; Projektowania aktywizujące, 1975]

 

            ...obiekty i urządzenia odgrywają jedynie rolę pomocniczą. Obmyślanie życia powinno stać się sensem projektowania.

 

            ...projektowanie środowiska pracy jest przede wszystkim planowanie stosunków międzyludzkich, planowaniem miejsca i czasu, w których kształtuje się i uzewnętrznia stosunek pracującego do innych ludzi i do samego siebie.

[I s. 18; Projektowania aktywizujące, 1975]

 

            Projektujemy przestrzeń, w której ludzie współżyją ze sobą, w której kształtują swój stosunek do pracy, społeczeństwa, jego organizacji, państwa. Na tym polega doniosłość naszej roboty.

[I s. 22; Wypowiedź na konferencji..., 1977]

 

            Działania te są wyjęte spod kompetencji projektantów i wykonywane zbyt często przez amatorów.

            Pożądany zakres działania:

            - Spostrzeżenie potrzeby

            - Sformułowanie problemu

            - Koncepcje rozwiązania problemu

            - Przewidywanie skutków [...] 

[I s. 21; Komunikat i „TERRA-1”, 1975]

 

            Wymienione systemy

                                    - system celów

                                    - system wzorców, który stymuluje kierunek i sposób wprowadzenia zmiany

                                    - system inicjacji, który jest generatorem zmiany

            rozszerzają pole zainteresowań, a również zakres kształtowania przemysłowego i powinny stanowić nowy aspekt już ugruntowanych działań praktycznych, takich jak kształtowanie formy i kształtowanie postaci użytkowej produktów.

[I 26; W systemie przemysłowego optymalizowania rzeczywistości, 1978]

 

            Wzornictwo przemysłowe, jako dziedzina zajmująca się kształtowaniem wzorów działania i postępowania, może mieć poważny wpływ na zmianę, tworzenie, a również na wybór przez jednostkę określonego systemu wartości.

 

            Przed wzornictwem przemysłowym należy postawić wyraźne zadanie aktywizacji działania ludzkiego, pomocy ludziom w odnajdywaniu celu życia.

[I 18, 19; Projektowania aktywizujące, 1975]

 

            ...zadaniem projektanta nie jest narzucanie społeczeństwu wzorców, ale stymulowanie ich powstania.

[I s. 5; Autoreferat, 1983]

 

            Kształtowanie własnych wzorców konsumpcyjnych, własnego stylu potrzeb i ich zaspokojenia i stymulowanie modelu kulturowego danego społeczeństwa, zgodnego z jego świadomością, siłami wytwórczymi, skłonny jestem uważać za główny cel projektowania form przemysłowych.

 

            Czym więc jest projektowanie? Jaki jest jego główny cel? Przypuszczalnie możemy zaryzykować na razie stwierdzenie, że jest dziedziną twórczości zajmującą się stosunkami między określoną przyczyną a skutkiem. Co więcej, jest racjonalna działalnością, której wynikiem ma być konkretny skutek. Skutek ten zostaje w procesie projektowania zaplanowany przez projektanta...

[I s. 20; O projektowaniu, czyli przyszłości, 1968]

           

            ...projektowanie jest u nas najczęściej procesem podecyzyjnym. Zamiast zgodnie z naturą swego działania koncentrować się na obmyślaniu zamiaru ... zostaje sprowadzone do złagodzenia negatywnych skutków zamiaru już konkretyzowanego ... zasadnicze decyzje są już podjęte, często przez ludzi nie mających odpowiednich kwalifikacji do projektowania, a więc wyznaczania, obmyślania i opracowywania zamiaru. W takim postępowaniu wynik przedsięwzięcia jest już przesadzony ... Rola projektanta  ogranicza się do „wyrysowania” tego, co poniesiony ambicjami twórczymi inwestor już wymyślił... [I s. 22; Wypowiedź na konferencji..., 1977]

 

            ...”technical designer” i „problem solver”. W pierwszym przypadku jest to projektant, który realizuje konkretne zadanie. W drugim - projektant, który sam ustala cel w procesie projektowania, zgodnie z potrzebami społecznymi.

[I s. 23-24; Wypowiedź problemowa..., 1971]

 

            ...dana potrzeba może być zakwestionowana i podważona przez projektanta...

[I s. 20; O projektowaniu czyli przyszłości, 1968]

 

            System inicjacji jest generatorem zmiany. Zazwyczaj jako generator działań przyjmuje się „potrzebę”. Wszystkie znane mi procedury i schematy morfologiczne operują pojęciem „potrzeba” i traktują jej generujące funkcje jako aksjomat. Mechanizm inicjowania działania jest, albo bywa, bardziej skomplikowany i obejmuje procesy poprzedzające powstanie potrzeby. System inicjacji jest ściśle sprzężony z systemami celu i wzorców.

[I s. 26; W systemie przemysłowego optymalizowania rzeczywistości, 1978]

 

 

C. Projektowanie wyglądu, projektowanie cech użytkowych. Definicje wzornictwa plastycznego i wzornictwa przemysłowego

 

            ...kto w zespole projektującym określa cechy użytkowe produktu? Czyżby były mniej istotne od pozostałych? ...

            Projektant przemysłowy (U) rozpatruje czynniki ekonomiczne, konstrukcyjne, technologiczne i plastyczne ze względu na użytkowanie:

 

            U =  ektp / u

 

            Projektowanie postaci użytkowej produktów przemysłowych jest odrębnym zawodem.

 

            Projektant plastyk wymienione poprzednio czynniki rozpatruje z punktu widzenia swojej profesji i zainteresowań, a więc plastyki.

[I s. 29-30; Emancypacja kształtowania przemysłowego, 1972]

 

            Projektowanie wyglądu

            Koncepcje tę nazywaną również kształtowaniem, należy odróżnić od kierunku nazwanego kształtowaniem przemysłowym. ... projektowanie wyglądu odpowiada najbliżej „plastyce form przemysłowych”. Każdy wyrób ma wygląd, można go więc zmieniać i projektować. ... Projektowanie wyglądu jest więc określeniem zespołu zewnętrznych, wizualnych cech przedmiotów w intencji uczynienia ich wyjątkowymi, wyróżniającymi się z innych, zwracającymi uwagę swoim wyglądem i wytwarzającym stan emocji u oglądającego.

[I s. 35-36; Koncepcje wzornictwa przemysłowego, 1973]

 

            Koncepcja procesu eksploatacyjnego

            Koncepcja polega na dodaniu do tradycyjnie uznanych czynników projektowania: ekonomiki, konstrukcji, technologii (wytwarzania), wyglądu (estetyki) jeszcze jednego czynnika, równie ważnego jak wymienione, a mianowicie: użytkowania (eksploatacji). Koncepcja ta w konsekwencji zarysowuje podział kompetencji poszczególnych specjalistów planujących nowy produkt: ...

            - projektant plastyk [rozpatruje współzależności pomiędzy wspomnianymi czynnikami] z punktu widzenia wyglądu i estetyki.

            - projektant przemysłowy (industrial designer) głównie z punktu widzenia wartości użytkowych (eksploatacji produktu). ... Koncepcja procesu eksploatacji wprowadza pojęcie projektowania procesu użytkowego. W myśl tej koncepcji projektowanie procesu użytkowego poprzedza projektowanie produktu, natomiast sam produkt jest jedynie elementem służącym do realizacji tego procesu. Procesowi użytkowemu przypisuje się zasadnicze znaczenie.

[I s. 40; Koncepcje wzornictwa przemysłowego, 1973]

 

            ...kiedy tzw. wzornictwo przemysłowe gruntowało swoja specyfikę ... określało ją jako nadawanie wyglądu produktom przemysłowym, a więc rzeczom. ... Równocześnie próba rewizji [tej koncepcji] stanowiła szansę rozszerzenia zadań wzornictwa przemysłowego do realizowania potrzeb społecznych rozumianych szerzej, niż tylko jako potrzeby estetyczne zaspokajane przez wygląd produktu. Stanowiła ... nadzieję na krystalizację nowego kierunku lub wręcz nowego zawodu, którego specyfiką byłoby projektowanie struktury użytkowej produktów przemysłowych.

 

            Projektowanie struktury użytkowej traktuje produkt jedynie jako środek służący do realizacji procesu użytkowego. O jego wartości stanowią zarówno właściwości użytkownika, jak i produktu oraz warunki, w jakich proces ten przebiega. Właściwości te są relacyjne, to znaczy, ze każda z nich uzależniona jest od pozostałych i również je uzależnia. Cechy produktu są w procesie projektowania korelowane, a stopień ich skorelowania stanowi o wartości użytkowej danego produktu. Wyznacza możliwości realizacji procesu użytkowego. Projektowanie struktury użytkowej zakłada podejście systemowe, zgodnie z którym należy rozpatrywać poszczególne cechy produktu ze względu na inne, na relacje między nimi a cechami użytkownika i na zmienność tych relacji.

                        W tym świetle rozpatrywanie cech estetycznych w izolacji od pozostałych i odnoszenie ich jedynie do formy produktu i jego wyglądu jest anachroniczne, a dopuszczalne tylko wtedy, gdy w jakimś produkcie, ze względu na jego funkcję, cechy plastyczne miałyby być cechami dominującymi.

[I s. 44-45; Wygląd czy struktura użytkowa, 1975]

 

            Projektowanie procesów użytkowych - projektowanie postępowania, zespołu czynności, ich kolejności, czasu trwania, wzajemnego położenia w czasie oraz określanie potrzebnych dla realizacji procesu właściwych elementów (warunków, urządzeń, materiałów itp.), tak aby postępowanie doprowadziło do pożądanego skutku. Przez proces użytkowy należy rozumieć łącznie procesy eksploatacyjne i imploatacyjne, a więc zarówno te, w których wykorzystujemy na przykład urządzenia dla osiągnięcia zamierzonego skutku, jak również te, które związane są z utrzymywaniem ich sprawności eksploatacyjnej.

[I s. 59; Słownik terminologiczny, 1976]

 

 

            Przez twórczość w zakresie form przemysłowych rozumie się tworzenie najbardziej racjonalnych warunków dla zabezpieczenia biologicznej i psychicznej egzystencji człowieka oraz rozwoju kultury w warunkach cywilizacji przemysłowej, której dynamika staje się powodem groźnego zachwiania równowagi między cywilizacją a kulturą jej wykorzystania.

[I s. 47; Postęp i perspektywy wzornictwa przemysłowego, 1965]

 

            Głównym celem projektanta jest zabezpieczenie optymalnych warunków dla biologicznej i psychicznej egzystencji człowieka i dla jego rozwoju zagrożonego niekontrolowanym rozwojem cywilizacji techniczno-przemysłowej. W pierwszym rzędzie polega to na stworzeniu takich warunków w sztucznym środowisku, które dałyby każdemu członkowi społeczności poczucie celowości, porządku, gospodarności...

[I s. 45; Człowiek – środowisko, 1969]

 

            Wzornictwo przemysłowe - w szerszym rozumieniu - ogół działań poznawczych zmierzających do poznania relacji między rozwojem techniki a potrzebami i rzeczywistymi możliwościami ukierunkowania go dla rozwoju społecznego we wszystkich przejawach Zycie; także wiedza, czyli uporządkowany, ogólnie dostępny system uzasadnionych informacji o tych relacjach; również [wzornictwo przemysłowe w węższym rozumieniu] ogół działań praktycznych zmierzających do zaspokojenia potrzeb społecznych poprzez projektowanie wzorcowych własności użytkowych produktów i ich systemów oraz procesów użytkowych realizowanych przemysłowo; także całość wiedzy praktycznej, czyli uporządkowany zbiór reguł służących do tego celu.

[I s. 59; Słownik terminologiczny, 1976]