Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, 2001
janusz
krupiński
Dyplom. Układ pisemnej części pracy
projekt
Niezbędnymi elementami pisemnej pracy dyplomowej są:
Strona tytułowa
Spis
treści
Wstęp
Tekst
pracy teoretycznej
Opis i
dokumentacja dzieła, tj. pracy artystycznej lub projektowej
Całość
stanowi „tom” w formacie A-4, oprawiony. Wymagane są 4 egzemplarze: dla autora,
dla promotora, dla recenzenta oraz dla uczelni, (przekazywany do zbiorów
biblioteki lub archiwum).
Wstęp
-
krótki, nawet kilkuzdaniowy,
powinien zawierać uwagi czy sugestie, wyjaśnienia, na temat związku pracy
teoretycznej z pracą artystyczną lub projektową.
Może
streszczać główną myśl tekstu – pracy teoretycznej (streszczenie, abstrakt).
W
odniesieniu do pracy projektowej wstęp może wskazywać na istotę przedstawianego
projektu.
Może
zawierać podstawowe uwagi o powodach wyboru tematyki, o nawiązaniach do dzieł,
„szkół”, kierunków itp. Kwestie te
mogą być szerzej rozwijane we właściwej części pisemnej.
W
końcowej części wstęp może zawierać podziękowania (promotorowi, konsultantom,
instytucjom, pierwszym odbiorcom itp., ale nie recenzentowi!).
Tekst
pracy teoretycznej
o
tytule odpowiadającym jej tematowi – ewentualnie po nim (np. w nawiasie)
określenie wyjaśniające charakter tekstu (np. szkic o czymś, szkic z czegoś,
uwagi artysty, rozważania, luźne myśli, wywiad, fikcyjna rozmowa, notatki z
lektury, manifest itp.). Tekst ten stanowi poniekąd pierwszą część pełnego
„tomu” pracy pisemnej.
Nie
można oczekiwać, aby praca teoretyczna artysty lub projektanta miała charakter
autonomicznej „dysertacji”, np. przedstawiającej wyniki przeprowadzonych badań
nad tym czy innym zagadnieniem. Rozważania artystów lub projektantów nie
pretendują do roli rozprawy naukowej (jakkolwiek mogą, a nawet często powinny
uwzględniać ustalenia tej czy innej dyscypliny naukowej).
Gdyby
ta praca teoretyczna mogła nie mieć związku z wykonanym w ramach dyplomu dziełem
artystycznym lub projektem znaczyłoby to, że dyplomant, dajmy na to, projektant
systemu identyfikacji wizualnej, na przykład muzeum sztuki, mógłby pisać na
temat chociażby życia seksualnego dzikich. Niestety, gdyby nawet pisał, brakłoby
mu kompetencji dla podjęcia w sposób naukowy jakiegokolwiek, a więc i takiego
tematu. Nawet jeśli rozważania projektanta odwołują się do rezultatów jakiejś
dyscypliny naukowej, uwzględniają wiedzę z zakresu tej dyscypliny, to jednak nie
znaczy to, że te rozważania projektanta do niej należą. Przeciwnie, prowadzone
są z perspektywy projektanta, a nie badacza. Mają sens w związku z jego
projektem, w związku z tym, co on projektuje, a nie w oderwaniu od tego (dlatego
tez ich zestawienie z opisem i dokumentacją projektu jest tak ważne). Podobnie
rozważania artystów...
Nawet
jeśli dyplomant ukończył inny kierunek studiów, np. uniwersyteckich, to mimo tej
jego kompetencji, nie ma powodów, aby
na uczelni artystycznej wykonywał pracę w ramach tego kierunku, z
właściwą mu metodologią badawcza itp. Tutaj wagi nabiera spojrzenie jego jako
artysty (nawet na tę samą problematykę, jaką już poznał z perspektywy naukowej).
Teoretyczne rozważania projektantów są raczej formą refleksji, namysłu, dociekań
– przeprowadzonymi z punktu widzenia projektanta, a nie badacza-uczonego – nad
wybranymi zagadnieniami związanymi bądź to z tym, co projektowane bądź to z
procesem projektowania (w tym wypadku w grę wchodzą zagadnienia metodologiczne).
Ta
teoretyczna część pozostaje w związku z pracą „praktyczną” (artystyczną lub
projektową), jakkolwiek związek ten nie musi być bezpośredni. Podobnie jak od
twórcy nie oczekujemy, aby „swymi słowy” opowiadał, co mówi jego dzieło, do
czego zmierza itp. – tak też nie ma powodu, aby ta praca teoretyczna była tak
zwanym „autokomentarzem”.
Ani
dzieło sztuki ani projekt właściwy dla designu nie jest „praktycznym
zastosowaniem jakiejś teorii”, w tych wypadkach nie zachodzi tak zwany związek
„teorii z praktyką”.
Ta
„teoria” projektanta, artysty nie jest opisem dzieła (artystycznego lub
projektowego) lecz jest refleksją nad ideami leżącymi u podłoża dzieła,
„stojącymi” za nim. Stanowiącymi jego tło („tło ideowe”, tło nie tyle w
znaczeniu „drugiego planu”, co raczej „zaplecza”, (racji, „gruntu” leżącego z
tyłu, za plecami – por. ang. background, niem. Hintergrund).
Tekst
pracy teoretycznej może mówić o źródłach inspiracji, fascynacjach,
odniesieniach. Poświęcony więc może być takim dziełom, koncepcjom czy ideom,
które są bliskie autorowi, w których znajduje oparcie – namysł nad którymi uważa
za istotny (mogą to być dzieła, koncepcje czy idee powstałe na gruncie sztuki,
którą uprawia autor, mogą to być jednak także dzieła, koncepcje czy idee
powstałe nie tylko na gruncie innych dziedzin sztuki, muzyki czy poezji, ale
także na gruncie filozofii, teologii, mistyki czy nauki). Mogą to być dzieła czy
idee jednego autora (malarza, rzeźbiarza, designera, poety, filozofa czy
mistyka) rozpatrywane z uwzględnieniem jego osoby i życia.
Tekst
ten może być zbiorem notatek z lektur lub z obserwacji towarzyszących powstaniu
dzieła (stosownie ilustrowanych szkicami bądź reprodukcjami).
Tekst
ten może stanowić studium wybranego problemu twórczego, studium przeprowadzonym
na wybranych przykładach (problem taki będzie odpowiadał jednemu z aspektów
własnego dzieła dyplomanta).
Tekst
może zajmować się wybranymi założeniami dzieła. W przypadku projektu tekst może
dotyczyć wybranych aspektów tego, co projektowane (odwołując się przy tym do
odpowiednich dyscyplin naukowych).
Czym
ten tekst jeszcze może być na pewno nie sposób przewidzieć (jakże różnorodne są
teksty artystów o sztuce, czy to pisane przez nich o ich własnej sztuce bądź to
o sztuce w ogóle (bądź to o własnej jak gdyby była sztuką w ogóle, jedyną).
Podkreślić należy, że przedstawiony tekst nie może być rozpatrywany i oceniany w
kategoriach artystycznych. Nie chodzi o poezję (jakkolwiek tekst może mieć
walory poetyckie), nie chodzi o dzieło literackie (jakkolwiek tekst może
posiadać walory literackie), lecz o rozważania, refleksje, dociekania, analizy,
zestawienia, porównania...
Jasność
opisu przywoływanych faktów, argumentacja chociażby poprzez umiejętność
wskazania i użycia przykładów, jasność w odróżnieniu tez od hipotez, stwierdzeń
od domniemań czy żądań, ocen od opisów, przewidywań od postulatów, brak
poplątania i namnożenia wątków, odróżnienie zdań własnych od cudzych (jeśli
nawet z tymi ostatnimi autor się utożsamia i je przyjmuje), konsekwencja,
zrozumiałość – oto niektóre pożądane walory pracy teoretycznej.
Układ
fragmentów tekstu może być podkreślony poprzez zabiegi typograficzne, a nawet
przez wprowadzenie tytułów dla poszczególnych, nawet krótkich, fragmentów.
Opis i
dokumentacja dzieła prezentuje
dzieło
o tytule odpowiadającym tematowi pracy artystycznej bądź tematowi zadania
projektowego (to drugą część „tomu”).
Mam na
myśli opis o charakterze dalece „technicznym” (nie zaś jąkąś „autointerpretację”
czy „autokomentarz”).
W
przypadku pracy artystycznej pierwsze akapity tej części mogą wyjaśniać wybór
tytułów (cyklu i poszczególnych prac), mogą wyjaśniać sposób doboru tytułów lub
rezygnację z ich użycia, mogą zawierać uwagi na temat techniki, jeśli nie było o
tym mowy w części teoretycznej, mogą zawierać wszelkie uwagi na temat prac.
W
przypadku pracy artystycznej część ta zawiera listę prac (tytuł, rozmiary,
technika) oraz ich reprodukcje prac (co najmniej wybranych, najbardziej
reprezentatywnych prac), podpisane.
W
przypadku pracy projektowej jest to opis oraz odpowiednia dokumentacja projektu
zaadaptowana do potrzeb tego tomu o formacie A-4 (w epoce komputeryzacji
projektowania zabieg taki dalece się upraszcza, zapewne wkrótce cała praca
pisemna będzie zapisywana w formie cyfrowej i udostępniana także w wersji
„internetowej”).
Umiejętność przygotowania takiej dokumentacji jest dzisiaj tym bardziej ważna,
że artyści i projektanci spotykają się z wymogiem przedstawienia „portfolio”.
Ponadto
mogą się pojawić, i są pożądane, kolejne elementy pracy:
Przypisy,
końcowe lub „dolne”.
Literatura cytowana
(zapewne nie będzie to aż „Bibliografia”),
Spis
ilustracji,
to jest lista reprodukowanych dzieł (jeśli takie pojawiły się w pracy) z
podaniem ich źródeł.
Jeśli
powyżej wymienione elementy nie odnoszą się do części drugiej, opisu i
dokumentacji, mogą wystąpić na koniec części pierwszej – zamykając tekst
teoretyczny. ■
|