Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, 2001
Janusz
Krupiński
Dyplom.
Prezentacja pracy teoretycznej
Panujący głównie na wydziałach artystycznych naszej Akademii zwyczaj
czytania pracy teoretycznej podczas obrony dyplomu odczytywany bywa jako wyraz
niepisanej normy. Dyplomanci, a także niektórzy promotorzy i profesorowie,
oczekują tej formy prezentacji pracy teoretycznej.
W sytuacji, gdy już od kilku lat podejmujemy wysiłek podniesienia poziomu
prac teoretycznych składających się
– obok właściwej pracy artystycznej lub projektowej – na magisterską pracę
dyplomową, pora na zrewidowanie tego oczekiwania.
W konkluzji proponowałbym rezygnację z tej niepisanej normy. Zamiast
oczekiwania, zgodnie z którym praca teoretyczna ma być odczytana podczas
obrony pozostawiłbym możliwość odczytywania pracy.
Argumenty, które przemawiają za tym, zarazem wskazują na przypadki, kiedy praca
teoretyczna nie powinna być odczytywana podczas obrony:
Otóż z
pozoru niewinna sugestia, iż praca teoretyczna ma być odczytana niesie z sobą
inne, ukryte, a wątpliwe wymagania:
1.
Praca
ma być możliwie krótka – ze względu na czas przeznaczony na obronę, jak i ze
względu na możliwości percepcyjne słuchaczy.
2.
Praca
musi być pisana z myślą o laikach, ponieważ słuchacze nie muszą, a najczęściej
nie będą specjalistami w dziedzinie, której problematykę może poruszyć praca.
3.
Praca
ma być napisana z myślą o jej wygłoszeniu, a więc przeznaczona jest nie dla
czytelnika, lecz dla słuchacza, przypominać ma raczej przemówienie, kazanie niż
esej czy rozprawę (idąc dalej tym tropem: autor wystąpić ma w roli lektora,
powinien więc posiąść umiejętności aktorskie, pozwoliłoby mu to w sposób
przekonywujący i zajmujący zaprezentować swój tekst).
Czy
rzeczywiście dyplomant miałby przygotowywać swą pracę teoretyczną z góry
starając się sprostać takim wymaganiom? Czy mamy utrzymać te wymagania wobec
prac teoretycznych naszych studentów?
Wspomniana konkluzja brzmi:
Podczas
obrony praca teoretyczna nie musi lecz może być odczytana. Nie powinna
być odczytana w przypadku, gdy jest długa, gdy jej poziom, wyrafinowanie
logiczne czy styl temu nie odpowiadają. W takim wypadku właściwe byłoby
wygłoszenie streszczenia (ewentualnie odczytanie streszczenia). Podczas obrony,
odpowiadając na pytania, dyplomant będzie miał okazję do szerszego
zaprezentowania swych koncepcji.
Fakt,
że praca teoretyczna będzie powielona i oprawiona – obok części zawierającej
opis i dokumentację dyplomowej pracy artystycznej bądź projektowej –przyczyni
się do jej upowszechnienia poza chwilą samej obrony. ■
|