startmoje tekstymoje publikacjemoje przekładyobrazylekturydyplom |
Co zbierać i tworzyć – pisząc pracę
1. Tematy oraz ich warianty.
Formułuj potencjalne, nawet zmyślone tematy. Nie poprzestawaj na ich pierwszym
sformułowaniu, przeciwnie, rozważ możliwe warianty – nie tylko ze względów
stylistycznych (w poszukiwaniu lepiej brzmiących form), ale także
merytorycznych: przenosząc akcenty, zmieniając położenie centralnego pola uwagi
itp.
Dobór tematu to podstawowy krok. Oryginalność i trafność sformułowanego tematu
decydują o twórczym charakterze pracy. Nie oznacza to jednak, że ostateczny
temat, w jego ostatecznym brzmieniu autor zna przystępując do pracy,
rozpoczynając ją, od początku. W miarę dokonywanych odkryć, uświadamiając sobie
ich znaczenie autor dochodzi do
przekonania czym się zajmuje w sposób istotny, gdzie leży punkt ciężkości jego
roboty, co wnosi... Czasem nie dochodzi... a wielkość jego dzieła okryją dopiero
interpretatorzy.
Temat mówi o podejmowanym problemie, pytaniu, precyzuje przedmiot – zakres
poszukiwań. Nie należy mylić tematu z tytułem, zwłaszcza z tytułem w znaczeniu
jaki zwykło się nadawać pracom artystycznym. Ten ostatni może służyć za
etykietkę, imię (w skrajnym wypadku może to być zmyślony, nie znaczący ciąg
liter), może elektryzować, zadziwiać, obrażać… Obiecywać... Miewa więc czasem
znaczenie „marketingowe”.
2. Słowa / pojęcia
Odnotowuj kluczowe pojęcia, „święte słowa”, przy pomocy których określasz pole
swoich zainteresowań.
Wypisuj ich synonimy oraz antonimy. Dzięki temu nie tylko lepiej zrozumiesz
wskazane pojęcia, ale może tam znajdziesz naprawdę kluczowe pojęcie, „święte
słowo” (nawet wśród antonimów).
Przejdź od intuicyjnego rozumienia do prób bliższego określenia tych pojęć – a
przez to tego, do czego one się odnoszą i próbują pojąć. Sięgnij nie tylko po
definicje proponowane przez innych, ale także do teorii odpowiednich spraw
(teorii rzeczy wyróżnionych przez te pojęcia).
3. Zdania: (hipo)tezy dotyczące 1.
‒
2., a odpowiednio do ich treści dotyczące 4 lub 5.
4. Przykłady obiektów – rzeczy, zjawisk, zdarzeń, procesów
‒
odpowiadających pojęciom (2.), obiektów, do których odnoszą się tezy (3).
5. Obrazy wiążące się z 1.
‒
4. Obrazy – w najszerszym znaczeniu
tego słowa. Praktycznie: obrazy obrazów: fotografie dzieł malarskich
(malowideł), rzeźb, budowli, przedmiotów codziennego użytku, sytuacji życiowych,
rzeczywistości. Reprodukcje. Rysunki. Filmy. Schematy. Symbole.
Obrazom powinny towarzyszyć opisy o charakterze czysto inwentaryzatorskim oraz
opisy wskazujące te aspekty obrazów lub obiektów przez nie ukazywanych, które są
istotne ze względu na 1.
‒
3. |